Naamsbekendheid verhogen en meer verkopen genereren

By Brielshuysje x ROOM. the agency

Hoe zorg je er als beginnend webshop voor dat je stijgt in verkopen, zodat het een winstgevend bedrijf wordt? Dan ga je voor een aanpak die zorgt voor meer bereik, klantenbinding en het klantenbestand laat groeien. Hiervoor worden strategische advertenties op Facebook en Instagram ingezet, gecombineerd met het versturen van maandelijkse nieuwsbrieven. Waarbij het organisch inzetten van Facebook en Instagram binnen By Brielshuysje zelf wordt opgepakt.

strategie

Social Ads

Nieuwsbrieven

data analyse

Een advertentieaanpak passend bij de klantbehoeften

Door op iedere fase van de klantreis in te spelen, heeft elke campagne zijn eigen doel en werken ze onderling met elkaar samen.

In de strategische campagne aanpak hebben we verschillende typen campagnes naast elkaar gedraaid. Zowel in campagnedoel, als doelgroep, als advertentiemateriaal. Hierbij hebben we de campagne ingericht aan de hand van het SEE – THINK – DO – CARE model, waarbij we vooral hebben ingespeeld op de fases SEE – THINK en DO. 

 

In de SEE-fase is de focus gegaan naar het vergroten van de naamsbekendheid. Hiervoor hebben we een merknaam campagne opgericht, maar later zijn we overgestapt naar het boosten van organische tijdlijn berichten. En hen vanuit daar de website laten bezoeken.

 

Bij de THINK-fase hebben we de focus gelegd op het verzamelen van leads voor de maandelijkse nieuwsbrief. Een laagdrempelige actie voor de potentiële klant, die werd beloond met 10% korting op de eerstvolgende bestelling. 

 

Tijdens de DO-fase lag de focus vooral op conversies (verkopen). Hierin hebben we een tweetal soorten campagnes gedraait. Eén retargeting campagne op basis van het winkel gedrag van de potentiële klant, waarbij nog geen definitieve bestelling is geplaats. En na zo’n 4 maanden hebben we hier een handmatige verkoopcampagne naastgezet, op basis van de meest favoriete producten uit de shop, voor een koude doelgroep. 

By Brielshuysje - Online Marketing resultaten

Niets is wat het lijkt, dat blijkt

Ervaring leert dat willen verkopen aan een koude doelgroep (mensen die je nog niet kennen) averechts werkt, voor een hoge CPC en een lage CTR zorgt en bovenal hoge kosten per click heeft. In het geval van By Brielshuysje bleek niets minder waar! Binnen 2 maanden verdubbelde zich de omzet die uit de handmatige verkoopcampagne kwam en steeg de ROAS van 2,69 naar 7,12. En dat terwijl er op maandelijkse basis ‘slechts’ 50 euro meer advertentiebudget werd uitgegeven. 

top-of-mind blijven stimuleert de groei

Door op consistente en frequente basis gebruik te maken van mailing, wordt er gebouwd aan het vertrouwen en de klantrelatie.

E-mail is de perfecte manier om met regelmaat recht onder de neus van je potentiële klant te verschijnen. Zo ook voor By Brielshuysje. Door een social media advertentiecampagne in te zetten op het verzamelen van leads en een kortingscode in te zetten als beloning, groeide het klantenbestand op maandelijkse basis met minimaal 200 nieuwe contacten. 

 

Doordat deze contacten vers en nieuw waren, was het noodzaak om door te bouwen aan de naamsbekendheid, betrouwbaarheid en klantrelatie. Daarnaast was er ook het nodige volume nodig om er daadwerkelijk verkopen uit te genereren. Op e-commerce nieuwsbrieven ligt het conversiepercentage gemiddeld tussen de 2%-5%. Er zijn dus flink wat contacten nodig om conversies te realiseren.

 

Maar het is ook belangrijk om een mailrelatie op te bouwen. Consistent zijn in de mailings, maar ook frequent zijn draagt hier aan bij. Op deze manier hebben we ervoor gezorgd dat By Brielshuysje top-of-mind blijft bij hun nieuwsbriefontvangers. 

 

Waar we begonnen met slechts 1 nieuwsbrief per maand, gingen er naar 4 maanden zo’n 4 per maand uit. En met resultaat. Niet alleen het laten groeien van het mailbestand had een positief effect, ook het vaker mailen zorgde voor een verdubbeling van het aantal conversies (verkopen) vanuit de mailings op maandbasis. 

Alle cijfers op een rij

Social Advertenties

Bereik: 324.618

Klikken: 28.285

CPC: € 0,08

CTR: 3,75%

Leads: 347

Verkopen: 108

ROAS: 4,06

Nieuwsbrieven

Contacten: 1.711

Nieuwe gebruikers: 721

Betrokkenheidspercentage: 93,71%

Open Rate: 43,74%

CTR: 7,82%

Verkopen: 9

 

Een passende aanpak voor jouw bedrijf!

Ook je naamsbekendheid en aantal verkopen verhogen?

Plan dan nu jouw kennismaking in door onderstaand formulier in te vullen en we kijken samen naar wat voor jou de beste stappen zijn.

error: Deze content is beschermd!