Waarom instagram statistieken zo belangrijk zijn om te begrijpen

Een groot voordeel van online is, dat je ontzettend veel data verzamelt. Data zijn digitale gegevens die voor jou interessant zijn. Die jij dus kunt gebruiken. Het verzamelen van deze data gaat geheel automatisch, je hoeft er (zeker op Instagram) niets voor te doen. Maar wat moet je er dan wél mee?

Makersaccount of Bedrijfsaccount op Instagram

Als je op Instagram gebruikmaakt van een makersaccount of een bedrijfsaccount dan heb je toegang tot statistieken. Statistieken zijn dus jouw verzamelende datagegevens omgezet in grafieken, tabellen en percentages. Ze laten je zien of je groeit, op hetzelfde niveau blijft of daalt.

 

Dit laten ze zien op verschillende vlakken. Denk bijvoorbeeld aan; bereik, interactie, aantal volgers en de inhoud die je deelt. Waar het in het begin van het Instagram tijdperk vooral draaide om volgers, is dit allang niet meer zo. Sterker nog: als jij nog steeds alleen focust op volgers, dan mis je een heleboel andere kansen.

Instagram statistieken bekijken

Natuurlijk allemaal leuk en aardig, die Instagram statistieken. Maar het ziet er niet heel erg aantrekkelijk uit om jezelf daar eens goed in te verdiepen. En als je jezelf er dan (met regelmaat) in verdiept, wat zeggen die statistieken je dan eigenlijk?

 

Want tussen het lezen van je statistieken én het begrijpen ervan zit een enorm groot verschil. En als je het dan begrijpt, dan is het nog de kunst om verbanden te leggen. Oftewel: de verschillende datagegevens aan elkaar koppelen, daar conclusies uittrekken en dus je plan van aanpak aanpassen.

Social Media plan

Ja, dat is wel hoofdregel één. Je kunt nog zo precies je statistieken bijhouden, maar als je dit doet zonder plan dan zul je nooit écht achterhalen wat ze zeggen. Je zult nooit écht ontdekken wat er voor jou werkt en je zult ook nooit écht weten waar voor jou kansen liggen die je nu nog niet benut.

 

Daarom is het zo ontzettend belangrijk jezelf er bewust van te zijn hoe waardevol deze Instagram statistieken zijn. En dat deze niet ‘zomaar’ aan de app zijn toegevoegd. Dat deze er juist zijn om jou meer inzicht te geven in je volgers, je doelgroep, je content, je bereik. En je dus in actie te laten komen om het algoritme vóór je te laten werken.

Weet wat je doet op Instagram

Waarom het geen zin heeft om diep in je statistieken te duiken als je werkt zonder plan? Je weet dan niet waar je naar kijkt. Je kunt veel minder goed zien welke content er nu werkt, waar je dus nóg meer van kan gaan maken. Of wat er juist helemaal niet werkt en wat je dus beter achterwege kunt laten.

 

Als je een plan hebt, dan weet je wat je aan het doen bent. Als je weet wat je doet, dan weet je ook veel beter wat je statistieken je vertellen. Mits je natuurlijk überhaupt weet welke statistieken er zijn en wat deze überhaupt betekenen.

Aan de slag met social media?

Wil jij graag aan de slag gaan met Instagram en/of Facebook? Of je huidige resultaten verbeteren? Wij helpen je graag! Of je nu liever zelf aan de slag gaat middels onze training(en) of het graag wil uitbesteden. Zo weet je zeker dat je jouw social media inzet op de juiste manier en daarmee jouw potentiële klant bereikt en bindt aan jouw bedrijf.

Misschien ook interessant

error: Deze content is beschermd!