Is Google Ads interessant voor jouw bedrijf?

Google, ‘s werelds grootste zoekmachine, ontvangt dagelijks zo’n 3,5 miljard zoekopdrachten. Wanneer (potentiële) klanten actief naar jouw product of dienst zoeken, wil je dus graag bovenaan de zoekresultaten verschijnen – en die plekjes zijn voorbehouden voor advertenties. In dit artikel ontdek je de drie vragen die je jezelf moet stellen om te bepalen of adverteren via Google een slimme zet is voor jouw business.

1. Zoeken mensen actief naar wat je aanbiedt?

Met zoekadvertenties bereik je alleen mensen die actief op zoek zijn naar wat jij aanbiedt. Maar als niemand zoekt, word je helaas niet gevonden. Voordat je tijd en geld investeert in het (laten) opzetten van campagnes, is het verstandig om eerst het zoekvolume te checken. Dit geeft je inzicht in het aantal maandelijkse zoekopdrachtenvoor jouw producten, diensten of winkels. De Google Keyword Planneris hiervoor een handige tool. Het laat niet alleen het zoekvolume zien, maar ook de trends in zoekverkeer, wat vooral nuttig is voor seizoensgebonden activiteiten of producten.

2. Is er (te) veel concurrentie?

De Keyword Planner biedt niet alleen inzicht in zoekvolumes, maar ook in de concurrentie. Je bent immers niet de enige speler in jouw sector. Hoe groter de concurrentie, hoe uitdagender en duurder het kan zijn om een prominente plek in de zoekresultaten te veroveren. Laat je echter niet ontmoedigen door deze concurrentie, maar pas je verwachtingen aan en stel realistische doelen die passen bij de markt waarin je opereert.

3. Past Google Ads binnen je marketingbudget?

Een ander waardevol inzicht dat de Keyword Planner biedt, is de top of page bid—het bedrag dat nodig is om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Dit is een handige indicatie om te bepalen wat adverteren via Google je kan kosten. Vergelijk deze top of page bid eens met het gemiddelde conversiepercentage van je website, zodat je een beter beeld krijgt van het budget dat je nodig hebt om een conversie te realiseren.

 

Tot slot is het belangrijk om te onthouden dat tools zoals de Keyword Planner nuttig zijn om inzicht te krijgen, maar de werkelijkheid nooit voor 100% weerspiegelen. Daarom is het essentieel om veel te testen en je resultaten zorgvuldig te analyseren. Alleen zo kun je echt bepalen of Google Ads jouw bedrijf vooruit helpt.

Misschien ook interessant

error: Deze content is beschermd!