De 4 marketingfases waar iedere klant doorheen gaat

Of je het nu wilt geloven of niet: iedere kopende klant gaat door 4 fases van informatiebehoeften voordat er een aankoop plaatsvindt. In dit blog delen we deze 4 fases en het belang ervan.

Ken jij de reis van jouw klant?

De 4 fases waarover in de marketingwereld veel wordt gesproken staan gelijk aan het klantreis model, of ook wel de customer journey genoemd. Dit model heeft als doel om bij te dragen aan een betere klantervaring en het bouwen van een langdurige klantrelatie. Het model geeft je inzicht van het eerste contact met een potentiële klant, tot het moment dat de klant jouw aanbod, dienst of product koopt. 

Van onbekende naar kopende klant

Bij de klantreis draait alles om het inspelen op de informatie behoefte van de klant, in verschillende fases. Om het plat te slaan: je trouwt immers ook niet met iemand op een eerste date. Dat kost tijd. Net zoals het je bedrijf tijd kost om een relatie op te bouwen met je potentiële klant. Er moet eerst vertrouwen zijn, voordat iemand klant wordt. Dit vertrouwen kun je opbouwen door in je marketingstrategie de 4 fases van de klantreis te verwerken. Zo ben je niet alleen zichtbaar op het juiste kanaal, maar deel je ook de juiste boodschap.

Fase 1 tot en met 4 voor jouw marketing

Het klantreismodel kent 4 fases: SEE – THINK – DO – CARE. Iedere fase heeft zijn eigen communicatievorm. Bij de eerste fase (SEE) gaat het vooral om inspireren. Terwijl in de tweede fase (THINK) het vooral draait om informeren. Zodat je potentiële klant in de derde fase (DO) in actie komt. En uiteindelijk in de laatste fase (CARE) tevreden is. 

 

Wanneer je je bewust bent van deze 4 fases kun je jouw marketingacties heel anders inrichten. Zeker met het gegeven dat iedereen hier bewust, maar grotendeels onbewust, doorheen gaat. Het enige nadeel is: je hebt geen invloed op hoe lang iemand in een bepaalde fase blijft hangen. Tuurlijk kun je met de juiste content bijdragen aan het versnellen van het beslissingsproces. Maar uiteindelijk blijven we te maken houden met 2 type mensen: de nadenkers en de snelle beslissers. 

gratis e-book: van onbekende naar kopende klant (en meer...)

In dit e-book gaan we dieper in op het klantreis model. We leggen niet alleen verder uit wat de 4 fases precies inhouden. We geven je ook inzicht in hoe je deze fases kunt verwerken in jouw marketingstrategie. De gratis cheatsheet zal je helpen bij het in kaart brengen van jouw klantreis. Zodat je jouw marketingacties kunt professionaliseren en meer kan laten aansluiten bij de informatiebehoeften van jouw klanten.

 

Laat je gegevens hieronder achter en je ontvangt ‘m binnen enkele minuten gratis in je mailbox. 

Misschien ook interessant

error: Deze content is beschermd!