Dit zijn dé social media kanalen voor wonen en interieur

Er zijn twee kanalen waar je als interieurbedrijf zeker zichtbaar op moét zijn. Dit zijn de kanalen waar de meeste kansen en mogelijkheden liggen, maar ook de kanalen die perfect aansluiten bij de branche. Moet je op alle social media kanalen aanwezig zijn? Nee, zeker niet! Maar deze twee mogen niet ontbreken. 

 

Social Media kanalen voor wonen en interieur

Waar het binnen vele branches niet uit maakt hoe een Instagramfeed er uit ziet, is dit voor de interieur branche van énorme waarde. Daarnaast is het een echte online community, waarbij iedereen elkaar kent, steunt en helpt. En als jij interieur ondernemer bent, dan klinkt het hoogstwaarschijnlijk niet gek als je hier leest dat Instagram en Pinterest dé social media kanalen zijn voor wonen en interieur.

 

Instagram als online community

Wanneer je als interieurbedrijf nog niet of onvoldoende gebruik maakt van Instagram, mis je een enorm belangrijk kanaal. Niet alleen een social media kanaal, maar ook naamsbekendheid, websiteverkeer én bereik. Alles wat je binnen de Instagram community kunt vinden, mits je aan de ‘eisen’ voldoet. Er zijn binnen Instagram een hoop trucs om je bereik te vergroten en meer volgers te realiseren, maar binnen de interieurbranche zijn er nog extra ‘regels’. Weliswaar ongeschreven, maar binnen deze ijzersterke community niet te missen.

 

Pinterest wordt vaak vergeten

Naast Instagram, mag ook Pinterest zéker niet worden vergeten wanneer je werkzaam bent in de interieurbranche én je online zichtbaarheid wordt vergroten. Waar Instagramposts een ‘korte houdbaarheid’ hebben (lees: na zo’n 7 dagen zal je post niet veel extra bereik meer genereren) heeft Pinterest een eindeloze houdbaarheidsdatum. Mits je dit natuurlijk op de juiste manier inzet! Pinterest werkt namelijk hetzelfde als Google, alleen is dit vooral gericht op het zoeken (en vinden) van de meest fantastische plaatjes. Hier zit geen houdbaarheidsdatum aan, maar vraagt om het juist gebruiken van van zoekwoorden. Doe je dit goed, dan gaan je Pins járen mee én krijgt je websiteverkeer een enorme boost (lees: 75% meer!).

 

Wat zeggen de social media trends voor 2021

Afgelopen januari kwam NEWCOM (onderzoeksbureau) met een uitgebreid rapport over de social media cijfers uit 2020. Zij doen grootschalig onderzoek naar het social media gebruik in Nederland. En zoals je wellicht wel verwacht; is het gebruik van social media intensief gestegen. (Iets met covid19 en diverse lockdowns). In dit rapport zijn 2 punten zeer interessant:

  1. Instagram wordt dagelijks nog steeds zeer intensief gebruikt (meer dan in 2020)
  2. Pinterest groeit het hardst in (nieuwe) gebruikers

 

Ga aan de slag met Instagram en Pinterest!

Mocht je na het lezen van dit blog tot de conclusie komen dat je (nog niet) voldoende gebruik maakt van Instagram en/of Pinterest. Dan is het een goed idee om hier mee aan de slag te gaan. Vind je het lastig om hier mee te beginnen óf om je huidige resultaten te verbeteren? Download dan de gratis checklist over social media statistieken. Stap 1 voor een goede aanpak is namelijk inzicht hebben in je statistieken. Daar gaat deze gratis checklist je zeker bij helpen!

Geef een antwoord