Starten met online marketing, vergeet dit niet!

Je bent ambitieus en gedreven én hebt besloten om aan de slag te gaan met online marketing. Het is handig om met de volgende dingen rekening te houden wanneer je besluit hiermee aan de slag te gaan. Want online marketing is een breed begrip en er komt een hoop bij kijken. 

Heb je een marketing strategie nodig?

Eén van de grootste marketingfouten is toch wel starten zonder strategie. Zie een strategie als houvast die jou op termijn gaat laten zien of hetgeen dat je aan het doen bent ook daadwerkelijk werkt. Marketing is een kostbaar iets. Of je het nu zelf gaat doen of uitbesteden. Je wil uiteindelijk weten wat je krijgt voor de investering die je maakt. 

 

Met een strategie zorg je niet alleen voor houvast, maar ook voor focus en meetbaarheid. Zet daarom niet lukraak online marketing in, maar bepaal je focus.

Wat wordt jouw marketing focus?

Wellicht komt de term ‘met hagel schieten’ je bekend voor? Zo niet, dan is dit een term die in marketingland veelvuldig voorkomt. Aan de slag gaan met marketing en alles wat je kunt bedenken gaan doen. Naast dat dit niet handig om te doen zonder strategie, kan het ook onnodig zijn.

 

Het is namelijk geen standaard gegeven dat jij álle marketingkanelen die er zijn moet inzetten om de doelen die je voor ogen hebt te realiseren. Daarnaast is het zo, als je inzet op van alles; hoe weet je dan wat er voor jou écht werkt?

 

Belangrijker om je focus te bepalen. Dit ligt in lijn met je strategie. Wanneer je weet wat je strategie is, kun je ook veel beter bepalen welke marketing kanalen voor jou op dit moment het beste zijn. Zodat als je dan de stap en investering maakt, je ook de kans zo hoog mogelijk maakt om je geschreven doelen te gaan bereiken.

Tijd is geld of geld is tijd?

Levert tijd geld op, of kost tijd geld? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Belangrijker is om jezelf af te vragen waar jij je tijd aan wil besteden en of deze tijd je uiteindelijk ook het meeste geld oplevert of onderaan de streep meer kost. We doelen hiermee op: ga je je online marketing zelf doen, of schakel je de hulp van experts in? 

 

Er is niets mis met zelf doen, daar zijn we ten slotte groot mee geworden. Maar soms kan zelf doen onnodig veel kosten. Dit kan worden uitgedrukt in tijd (want je moet ten slotte alles zelf gaan leren, en goed ook), maar ook in budget (alle tijd die jij besteed aan het zelf doen/uitvogelen, kun je niet je core business uitvoeren). 

 

Vandaar dat het goed is om vooraf te bedenken wat je hiermee wilt. Uiteraard zijn wij deels voorstander van het zelf doen. Zodat je enigszins begrijpt hoe online marketing werkt en je dus ook beter begrijpt wat er moet gebeuren en wat daarvoor nodig is. 

het oog wil ook wat...

Creatieve campagnes bedenken is één onderdeel binnen de marketing. Daarnaast heb je de marketingkanalen die je kiest, denk hierbij aan SEO, social media, Pinterest, E-mailmarketing, Social media advertenties, Pinterest advertenties en/of Google Advertenties. Maar er is meer…

 

Om jouw boodschap duidelijk over te brengen heb je content nodig. Wij zeggen niet voor niets dat marketing uit 2 onderdelen bestaat: marketingkanelen + de inhoud, de content dus. Vergeet hier geen rekening mee te houden. Het visuele aspect is namelijk minstens zo belangrijk. Heb je video’s nodig en/of fotografie? Zorg dan dat je met regelmaat professioneel materiaal laat maken.

 

Inmiddels hebben wij de ervaring dat dit een heel groot effect heeft op het succes van je online marketing acties. Het oog van jouw ideale klant wil ten slotte ook wat! 

Alle bijkomstigheden op een rij:

  • Zorg voor een heldere marketingstrategie
  • Weet welke marketingkanalen focus mogen krijgen
  • Bepaal je beschikbare budget
  • Bepaal of je tijd gaat stoppen in het zelf leren/doen of dat je experts inschakelt
  • Zorg voor voldoende beeldmateriaal om je boodschap visueel te ondersteunen
  • Maak gebruik van de nodige tools die het resultaat bevorderen
  • Zorg dat alles rondom meetbaarheid en het verzamelen van data goed is ingericht

Aan de slag met online marketing?

Na het lezen van dit blog er zeker van dat je aan alles hebt gedacht? Dan helpen wij je graag bij (het starten van) jouw online marketing. Of je nu kiest voor zelf doen, of het wil uitbesteden, wij kunnen je in beide gevallen van de juiste kennis, tools en strategie voorzien. Laat je het ons weten als we iets voor je kunnen betekenen?

Misschien ook interessant

error: Deze content is beschermd!