Wat is branding en waarom is het belangrijk voor je online marketing strategie?

Branding komt van het Engelse brand, merk in het Nederlands. Branding bestaat uit allerlei puzzelstukjes die samen het imago van je bedrijf bepalen. Niet alleen visueel, maar in alles wat je als bedrijf naar buiten brengt. Branding bepaalt hoe mensen zich voelen als ze jouw bedrijf tegenkomen of er interactie mee hebben. Het bepaalt heel sterk welke mensen je aantrekt.

 

Dit kun je als de fundering van je bedrijf zien. En het is ontzettend zonde als dit niet voldoende uitgedacht is voordat je een marketing strategie uitzet, bijvoorbeeld voor je sociale media kanalen. Branding en marketing gaan hand in hand en versterken elkaar.


 

WAT IS VISUELE MERKIDENTITEIT?

Het woord zegt het eigenlijk als, dit is de visuele kant van je merk. Het omvat je logo, je kleurenpalet, patronen en lettertypes, maar ook de beelden die je deelt en de stijl van je fotografie. Je kunt bijvoorbeeld tijdens het fotograferen van je afgeronde interieurprojecten subtiel jouw kleuren en vormen toevoegen als accessoires. Of wanneer je een foto van jezelf deelt kleding dragen in jouw merkkleuren.

 

Zorg dat op elk kanaal, online en offline, dezelfde sfeer neergezet wordt en voer dit door tot in detail. Dit zorgt voor herkenning en roept een fijn gevoel op bij jouw potentiële klant. Ze zien dat ze een stijlvol geheel (in hun interieur) wel aan jou kunnen toevertrouwen, doordat je visuele merkidentiteit tot in de puntjes klopt.
 

PERSONAL BRANDING ALS INTERIEURPROFESSIONAL

Personal branding gaat verder dan alleen foto’s van jezelf delen. Je maakt jezelf (of iemand anders) het gezicht van jouw merk. Je zorgt dat door alles wat je visueel en tekstueel deelt, jouw ideale klant zich tot diegene aangetrokken voelt en zichzelf in diegene herkent, waardoor ze sneller overtuigd raken dat ze met jou willen werken.

 

Storytelling is een ontzettend slimme manier om een gunfactor te krijgen. Je vertelt bijvoorbeeld over een probleem wat jij (of jouw klant) tegenkwam en jouw proces om dit op te lossen op een gedetailleerde, verhalende manier. Hierbij is zowel visuele branding (goede foto’s van jou of jouw proces) als tone of voice belangrijk.

 

WAT IS JOUW TONE-OF-VOICE?

Dit is de schrijfstijl van jouw merk. Deze moet overal overeen komen, of dat nou op je website is, in een offerte of op je Instagram story. Spreek je volgers met u of met jij aan? Voelt jouw ideale klant zich prettiger bij een formele schrijfstijl, of mag het wat luchtiger en informeler?

 

Een van de belangrijkste dingen in de manier waarop je schrijft is of je jouw doelgroep ermee triggert. Benoem je precies de dingen waar zij tegenaan lopen, waar ze last van hebben en die jij voor ze moet oplossen? Dan voelen ze zich direct aangesproken. Benoem ook de dingen die jij als persoon belangrijk vindt. Je trekt daarmee de klanten aan waar jij blij van wordt.

 

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN BRANDING EN MARKETING?

Branding is altijd aanwezig. Het zijn jouw waarden, jouw visie, jouw ‘waarom’ en de manier waarop jouw bedrijf overkomt als een klant ermee in aanraking komt. Het is zorgen dat mensen jouw bedrijf herkennen tussen alle anderen en nog beter: er fan van worden. Marketing is het actief aantrekken van klanten, of het behalen van andere commerciële doelen, door middel van een strategie die bij jou en jouw doelgroep past.

 

De meest effectieve volgorde om de klanten aan te trekken die jij wil aantrekken is door eerst te zorgen dat je branding klopt en daarna een online marketing strategie (laten) opzetten.

 
 

Interieurfotograaf Chiela - Online Marketing

 

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Ik help interieurprofessionals aan meer en leukere klanten door middel van beeld, branding & strategie. Meer over mij lezen, zodat je kunt kijken of we een match zijn? Leuk!

 

Volg mij op Instagram of vraag een gratis kennismaking aan.

Geef een antwoord