Wat is Online Marketing en hoe zet ik het in als interieurprofessional?

Regelmatig kom je de term Online Marketing tegen. Maar als je heel eerlijk bent blijft het maar een vaag begrip. Soms voel je jezelf een beetje ‘dom’, omdat je het zoveel leest maar geen idee hebt wat het precies is, wat je ermee kunt en wat het je oplevert. In dit blog wordt op een zo makkelijk mogelijke manier uitgelegd wat Online Marketing precies is en hoe je dit als interieurprofessional het beste kunt inzetten.

 

WAT IS ONLINE MARKETING?

Lees jij weleens de vtwonen, Ariadne at Home of misschien wel de ELLE Decoration. Een aantal voorbeelden van magazines. In deze magazines kom je vaak reclame tegen. Dit kan zijn op een pagina in het magazine zelf (dit noemen ze een affiliate) of middels losse flyers in de verpakking (denk bijvoorbeeld aan een kortingsbon voor FONQ wanneer je de vtwonen binnenkrijgt). Dit zijn vormen van offline marketing oftewel: offline reclame maken.

 
Is Online Marketing dan online reclame maken? Ja, zo kun je het zeker zien! Je gebruikt online tools (hierover later meer) om jouw interieurbedrijf zichtbaar te maken online. Je maakt dus eigenlijk reclame voor jouw bedrijf, maar dan niet in een (lokale) krant of magazine.
 

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN ONLINE MARKETING?

Het grootste voordeel van Online Marketing is de meetbaarheid. Omdat alles online gebeurt en vaak via verschillende tools kun je alles meten. Er worden namelijk allerlei gegevens verzameld, dit wordt ook wel data genoemd. Niks is tegenwoordig meer geheim, alles wat je online doet kan worden gevolgd. Dat kan natuurlijk een heel groot nadeel zijn, maar het heeft ook veel voordelen! Het verzamelen van deze data gebeurt vaak anoniem. Of nja, tot op zekere hoogte en afhankelijk van het soort data dat wordt verzameld.

Doordat het zo meetbaar is kun je op den duur (wanneer je met een goede marketingstrategie werkt) achterhalen wat jij nodig hebt om het gewenste aantal verkopen/klanten te behalen. Je ontdekt als het ware jouw eigen formule, waardoor je weet wat je moet doen om een continue klantenstroom op gang te houden.
 
Vroeger had je alleen offline marketing, zoals een krant, flyer of magazine. Supermooi, maar erg ontastbaar. Vaak weet je niet meer dan het aantal oplages. Je zult nooit te weten komen hoeveel mensen daadwerkelijk jouw advertentie in een krant, magazine of flyer hebben gezien. (of dat je bent gebruikt als aanmaakpapier voor de openhaard of ergens op het toilet beland.) Met Online Marketing weet je dus precies wat er gebeurd met hetgeen dat jij inzet!
 

WELKE ONLINE MARKETING TOOLS ZIJN ER?

Wanneer je aan de slag gaat met Online Marketing is de keuze een reuze. Er zijn heel veel verschillende soorten Online Marketing tools. Iedere tool heeft vaak een eigen doel. De tools samen vormen je marketingstrategie en zullen er samen voor zorgen dat je doelen gaat bereiken.

Online Marketing tools zijn;

  • Social Media (Facebook en Instagram)
  • Social Advertenties (betaalde berichten op Facebook en Instagram en dus heel gericht onder een specifieke doelgroep zichtbaar zijn.)
  • Pinterest + Tailwind
  • Pinterest Advertenties (betaalde Pins en dus heel gericht onder een specifieke doelgroep zichtbaar zijn.)
  • Lead Magnet (iets gratis aanbieden in ruil voor mailadressen, zodat je deze mensen later een e-mail kunt sturen.)
  • SEO (het Google vriendelijk maken van de teksten op je website, zodat je zo hoog mogelijk in google verschijnt op passende/specifieke zoekwoorden.)
  • Blogs (die dan weer SEO geoptimaliseerd zijn, om je vindbaarheid in Google te vergroten.)
  • SEA (betaald zo hoog mogelijk terecht komen in Google zoeken.)
  • E-mail, bijvoorbeeld via Mailblue of ActiveCampaign (bestaat uit verschillende onderdelen)
    – Versturen van nieuwsbrieven
    – Inrichten van een e-mailfunnel
    – Geautomatiseerde berichten/e-mails sturen
  • CRO (staat voor hoe gemakkelijk te begrijpen je website is voor de bezoeker, hoe gemakkelijk een bezoeker door je website klikt en bijv. contact opneemt of een aankoop doet.)
  • Google Analytics (de tool die gegevens verzameld over hoeveel mensen je website bezoeken, welke pagina’s zijn bezoeken, hoe lang ze op een pagina blijven, waar en wanneer ze afhangen, of ze vanuit social media, google of pinterest op je site zijn gekomen, of ze contact hebben opgenomen of iets hebben aangevraagd.)
  • Google Search Console (de tool die zoekwoorden en zoekwoord combinaties verzameld die mensen hebben ingetypt voordat zij op jouw website terecht zijn komen. Deze kun je dan weer gebruiken in bijvoorbeeld blogs of je website teksten)
  • Google Tag Manager (de verzamelbox voor al het codewerk. Marketing is behoorlijk wat codewerk, omdat je wilt meten wat er, wanneer gebeurd. Door verschillende codes toe te voegen maak je alles meetbaar, wat je kan helpen om steeds je marketingstrategie te blijven optimaliseren)

 

HOE KIES IK DE JUISTE ONLINE MARKETING TOOLS VOOR MIJN INTERIEURBEDRIJF?

De meest voorkomende fouten zijn interieurprofessionals die ambitieus aan de slag gaan met vanalles, maar zonder concreet plan. Vaak ligt de focus op Instagram en Pinterest, maar verder dan dat komt het vaak niet. Wist je dat iedereen die zegt directe verkopen te halen uit Instagram, heeft nagedacht over wat er achter Instagram zit? Ja, je kunt op Instagram heel goed vertellen en laten zien wat je verkoopt, maar de beslissing om te kopen wordt vaak gemaakt via bijvoorbeeld een contactformulier op de website, een e-mailfunnel of een nieuwsbrief.

 
Ho, stop! Dit betekent niet dat je dit nu ook moet gaan doen. Nee, je moet beginnen bij het in kaart brengen van de reis die jouw ideale klant doorloopt en welke informatiebehoeften zij in iedere fase hebben. Er is altijd inspiratie en kennis nodig vanuit een klant, voordat zij overgaat tot een aankoop.
 
Hoe je dus de juiste marketing tools kiest? Dat is door precies te weten wat jouw ideale klant op welk moment nodig heeft en op welke plek (tool) dit dan is.
 
Een voorbeeld:

Janine is op zoek naar een nieuwe bank. Ze gebruikt hiervoor Pinterest omdat dit altijd zo fijn visuele inspiratie geeft. Janine gaat zoeken op ‘zandkleurige hoekbank’ en komt de mooiste foto’s tegen. Vervolgensziet zij een afbeelding met de bank die precies past bij wat ze in haar gedachte had. Ze klikt er op en komt op de pagina van website Y uit die deze bank verkoopt. Op deze pagina leest ze alle productinformatie en ziet ze zelfs dat ze een gratis stofstaal kan aanvragen. Ze vraagt de staal aan en ontvangt deze per post, maarze ontvangt ook nog mailtjes over de bank. Over hoe ze het beste kan bepalen welk model ze moet kiezen, over de kwaliteit van de stof, over hoe ze de juiste stofkleur kiest en over de levertijd. Tot slot krijgt ze een mailtje waar bij ze 15% korting krijgt als ze de bank voor vrijdag besteld. Na overleg met haar man besluit ze de bank te bestellen.

 

Als je het voorbeeld leest zie je dat er verschillende marketing tools zijn ingezet op verschillende momenten. Van inspireren, naar informeren, naar aankoop. Tuurlijk zijn er altijd meerdere routes die iemand kan nemen, maar het is noodzaak dat je je überhaupt bewust bent van dit proces. Zodat je je niet blind blijft focussen op Instagram en Pinterest en baalt als het aantal klanten of je omzet achterblijft of stagneert.

 

Vind je het lastig om met Online Marketing aan de slag te gaan? Maar begrijp je wel dat dit je gaat helpen je doelen, als meer naamsbekendheid en/of meer klanten, te behalen. Vraag dan een gratis kennismaking aan. Dan kijken we samen wat op dit moment de juiste keuze is. En staat er een team vol enthousiaste experts met liefde voor je klaar om jou hierbij te helpen!

Geef een antwoord