Zijn Instagram volgers belangrijk?

Als actieve Instagram gebruiker, zijn je volgers belangrijk voor je. Een dagelijks groeiend getal is niet alleen lekker voor het ego, maar het is ook een mooie manier om een potentiële klant jou te laten leren kennen. Maar waar zijn Instagram volgers nog meer belangrijk voor?

Instagram volgers, als basis voor je advertenties

Niet alleen organisch (niet betaald) zijn je Instagram volgers belangrijk, maar al helemaal wanneer je de ambitie hebt om te gaan adverteren. Betaald of onbetaald; je hebt het liefst een potentiële klant als volger. Iemand die jou oprecht volgt, omdat hetgeen dat jij deelt de interesse wekt. Het laten groeien van je volgers kan dan ook zowel op de betaalde als de onbetaalde manier. Waarbij het belangrijk is dat je kritisch bent in wie je gaat volgen. Is een volger ook écht een potentiële klant? Hoe meer potentiële klanten je als volgers hebt, hoe sterker je online basis staat, zéker als je besluit om met advertenties aan de slag te gaan.

Met zuivere volgers, bereik je een warme(re) doelgroep

Zuivere volgers zijn ontzettend belangrijk wanneer je gaat adverteren. Onder zuivere volgers verstaan we: volgers die in het profiel van jouw ideale klant passen. Heel leuk dat de halve familie, vrienden en buren je volgen; maar zijn zij ook een potentiële klant? Evenals die ene volger uit een land aan de andere kant van de wereld. Kun jij jouw product/dienst aan hen leveren of valt deze persoon hoe dan ook buiten jouw regio? Om het aantal neppe en SPAM accounts niet te vergeten. Hoe zuiverder jouw volgers zijn, hoe meer je advertenties zullen opleveren.

 

Je kunt namelijk binnen de Meta Business Manager je volgers gebruiken om advertentiedoelgroepen mee te maken. Denk bijvoorbeeld aan “iedereen die interactie heeft gehad met jouw Instagramprofiel” of “Mensen die lijken op je huidige volgers, maar jou nog niet kennen”. Warme doelgroepen noemen we dit. Ofwel: doelgroepen waarbij de koopbereidheid vele malen hoger ligt! Deze doelgroepen zijn alleen te gebruiken binnen je advertentiestrategie als je weet dat het merendeel van je volgers ook ‘zuiver’ zijn en dus je ideale klant.

 

TIP: Houd minimaal één keer per maand een volgersschoonmaak. Scroll hiervoor door je volgers heen en verwijder (en eventueel blokkeer) volgers die niet in het plaatje van jouw ideale klant passen. Zo houdt je je volgers zuiver en weet je zeker dat je jouw volgers kunt inzetten tijdens het adverteren.

Je advertenties hebben sneller resultaat tegen lagere kosten

Wanneer je jouw Instagram volgers als advertentiedoelgroepen kunt inzetten, heeft dit heel veel effect op de resultaten die je behaald. Zo zien wij bij al onze klanten gebeuren dat doelen vele malen sneller worden behaald.

 

Denk hierbij aan: meer waardevolle mensen bereiken die gaan volgen. Meer conversies op een lopende campagne. Meer leads die ook daadwerkelijk passen in het profiel van de ideale klant. Maar het mooiste is toch wel, een aanzienlijk hogere CTR en lagere CPC! Ofwel: er wordt duidelijk meer op de advertenties geklikt en de kosten voor zo’n klik liggen vele malen lager omdat degene die klikt ook daadwerkelijk interesse heeft (en koopt of een mailadres achterlaat).

 

Kortom, jouw Instagram volgers zijn ontzettend belangrijk. Zorg dat je je vooral focust op het hebben van zuivere volgers en niet zozeer op het getal van zoveel mogelijk volgers. Want wanneer je 20K volgers hebt, waarvan zo’n 60% niet in het plaatje van jouw ideale klant past. Dan moet je heel hard werken en een stuk meer investeren om met een advertentiestrategie wél de juiste doelgroep te bereiken en dit ook winstgevend te maken voor je bedrijf.

Aan de slag met Instagram?

Wil jij jouw potentiële klanten bereiken via Instagram? En kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Wij van ROOM. kunnen je ontzorgen in je volledige Instagram strategie. Denk hierbij aan je onbetaalde posts, maar ook een winstgevende advertentiestrategie. Als marketingpartner denken wij graag met je mee en ontzorgen we je hier in.

 

Liever zelf ontdekken hoe je Instagram waardevoller kunt inzetten? Dan is misschien het Online Marketing programma iets voor jou! Hier leer je in verschillende online modules hoe je dit zelf kunt doen.

Misschien ook interessant

error: Deze content is beschermd!